Verksamhet 2024

2024-03-26 Årsmöte & Jubilarmiddag

Eftermiddagen började med förberedelser i Tingshuset inför jubilarmiddagen. Men först skulle Årsmötet avhållas. Ett tjugotal medlemmar deltog på årsmötet. Mötet började med en tyst minut för tre fina kamrater som under året avlidit; Bo A, Lars E och Styrbjörn N. Vila i frid, kamrater.

Därefter genomfördes årsmötet enligt tidigare rutiner. Relativt snabbt föredrogs verksamheten, ekonomin och ansvarsfriheten för styrelsen utan några synpukter. Mot slutet av årsmötet, under punkten övriga frågor, uppstod viss diskussion och varför Flottans Män skall byta namn. Haningeföreningen ser inte någon vits med att byta namnet. Ett namnbyte, vårt varumärke, kommer inte att inbringa fler kvinnor i föreningen, det är endast en bättre rekrytering riktat mot kvinnor som män. Om nu de unga vill vara med, historiskt har det inte varit så…..😳

Efter en kort paus och bensträckare följde ett föredrag av  Anna J från 41.korvettdivisionen på Berga. Ett intressant föredrag om utvecklingen av fartygen, vapensystem, personalförsöjning mm och framtiden i allmänhet för våra fartyg på Berga. Tack Anna för föredrget och välkommen till vår förening närdet passar dig.

Till bords satt vid jubilarmiddagen ca 27 personer varav 8 var jubilarer. De som firades var Börje M, 60, Stefan O & Åke S, 70, Thommy H & Kjell K, 75, Åke N & Thomas N, 80 och slutligen Bert R, 85. Grattis till alla! 💐🍾🥂

2024-02-21 Pub-afton med föredrag

Årets första Pubafton, som egentligen skulle genomförts i januari, fick genomföras i februari. Anledningen till det inställda mötet i januari var fönsterbyte.

Ett 30-tal personer slöt upp till mötet som efter kort mingel startade med ett föredrag. Christer berättade om Mellersta österns komplexa histora från Etruskernas tid och framåt samt om sin tjänstgöring i området som FN-officer.

Ove hade dukat upp till fest i form av småländska Isterband, stuvad potais samt tillbehör. Mycket gott. Under middagen var det historiska berättelser om Haninge, tingshuset i västerhaninge, roliga historier, med mera. En saknad och bortkommen medlem hedrades med en tyst minut. En mycket trevlig kväll på alla sätt och berörda inblandade till detta skall ha ett varmt tack. 👋

body of water during golden hour
Varje sann gourmet måste erkänna att havet aldrig är vackrare än när det rör gommen genom dess frukter.

Kalendarium

maj
ons
17:00 Traditionell Räkfrossa @ Västerhaninge Tingshus