Verksamhet 2022

2022-12-08 FLOTTANS MÄN HANINGE DELAR UT PREMIE TILL SJÖMAN SIMON GLADH

Flottans Män i Haninge och Nynäshamn genomförde premieutdelningar till två sjömän på 4.e sjöstridsflottiljen. Ordföranden Kjell från Nynäshamn hade ett kort anförande om Flottans Män i allmänhet och därefter delades premierna ut. Först ut var Nynäshamn och därefter delade Ordförande Lars ut en bokpremie samt en slant till sjömannen Simon Gladh. Tyvärr kunde Gladh inte vara närvarande varför priset togs emot av hans befäl. Simon har hört av sig och tackat för premien.

2022-10-12 OKTOBERFEST

Oktoberfesten är en traditionell tysk ölfestival, hållen i slutet av september och början av oktober varje år i München, Bayern. Oktoberfesten arrangerades första gången år 1810 och anses numera vara världens största folkfest.

I Västerhaninge tingshus var det inte fullt lika många som kom till vår lilla oktoberfest. En skara på 20-tal Flottans Män var representerade. Stämningen var det inget fel på och maten som serverades var tyska korvar, två sorters ”Sauer kraut”, potatissallad och givetvis tysk öl. Spotify spottade ut tysk Umpa-Bumpa musik.

Glädjande har ännu en ny medlem anslutit Flottans Män i Haninge, givetvis välkomnades Kimmo A som självklart kommer att trivas i vår förening. Välkommen.

2022-09-07 PUBAFTON MED  ANGASARBALETTEN

Kvällens pubafton blev en riktig höjdare. Runt tjugo ”fans” hade anslutit till kvällens spelning med ”Angasarbaletten light” som rev av ett antal härliga ”Flottan-låtar”. Melodierna var många gånger kända men texterna var egenkomponerade.

Spelandet genomfördes i 2 akter, en före middagen och en efter middagen. Middagen bestod av, som sig bör av pubmat i form av Pyttipanna med stekta ägg och tillbehör. Mäkta gott.

Efter middagen presenterade sig vår senaste medlem, Mikael L, numera pensionär men tidigare personalchef på 4.e sjöstridsflottiljen. Hjärtligt välkommen till Flottans Män i Haninge.

Kvällen fortsatte med akt 2 och det sjöngs om torpedbåtar, minfartyg, jagare och ubåtar. Efter alla dessa fina och medryckande låtar under kvällen tyckte jag mig se riktigt belåtna miner bland våra Flottans Män. Och det bästa av allt – Ansgasarbaletten kommer gärna tillbaka. ETT STORT TACK till alla som gjorde kvällen till en riktig höjdarkväll – Pytt-Ove, klubb-Hasse och Bar-Rolle men framför allt till ANGASARBALETTEN Light.

2022-06-18 UPPVAKTNING AV KURT EKSTRAND

Hannu, Lars och Hans uppvaktar Kurt vid hans firande av 95 år. Stort grattis till Kurt från styrelsen och Flottans Män i Haninge.

2022-05-18 RÄKFROSSA

Då var det dags för föreningens årligt återkommande räkfrossa där även respektive är inbjuden. En trevlig afton som började med lite bubbel i trädgården. Det delades också ut medaljer, nämligen ”Hedersankare i guld” till Jan Hardy Abrahamsson och Hans von Konow för goda förtjänster i Flottans män. Vår ordförande fick en ”Ordförandepins”.

Kvällen fortsatte därefter inomhus med räkor, bröd, Västerbottenpaj och goda dippsåser därtill. Självklart skålades det i goda drycker.

Anekdoter och historier ur flottanlivet berättades under kvällen och stämningen denna vackra majkväll var på topp hos de ca 30 närvarande.

2022-04-13 Pubafton

Ett drygt 20-tal medlemmar samlades för pubafton. Då webmaster inte deltog vid detta möte måste mer information samlas in.

2022-03-16 STYRELSEMÖTE OCH JUBILARMIDDAG

Onsdagen den 16 mars genomfördes först ett Årsmöte för medlemmarna i Västerhaninge bibliotek. Ordförande hälsade de 22 närvarande medlemmarna välkomna. En tyst minut förärades våra bortkomna kamrater som lämnat oss under 2019-2021.

Efter årsmötet genomfördes jubilarmiddag för de medlemmar som fyllt jämt under 2019-1021. Till middagen var, på grund av platsbrist, endast jubilarer och styrelsen inbjudna. Kvällen bjöd på diverse historier och trevligt umgänge. Och så får vi inte glömma bort den goda middagen bestående av Gubbröra, kokt lax och kaffe med kaka som efterrätt.

Bosse Asplund berättar en av sina uppskattade historier

body of water during golden hour

var det dock inget fel på och maten Varje sann gourmet måste erkänna att havet aldrig är vackrare än när det rör gommen genom dess frukter.

Kalendarium

maj
ons
17:00 Traditionell Räkfrossa @ Västerhaninge Tingshus