S t a d g a r för  

Kamratföreningen Flottans Män i Stockholm

antagna vid årsmöte den 13 mars 2003.      

§ 1.  F ö r e n i n g e n s   ä n d a m å l  

Föreningen skall: 

·         verka för gott kamratskap genom fri och otvungen samvaro på grundval av gemensamma intressen för flottan

·         vara en förbindelselänk mellan dem som tjänstgjort och tjänstgör vid flottan, marina lednings- bas och underhållsförband  

·         följa förbandens uppgifter, verksamhet och utveckling inom ramen för totalförsvaret   ·         bedriva försvarsupplysningsverksamhet i samverkan med Riksförbundet  

·         bidra till att vårda flottans traditioner  

·         vara en ideell förening med allmännyttigt ändamål genom försvarsfrämjande verksamhet och öppenhet beträffande medlemskap  

·         vara partipolitiskt obunden    

§ 2.  M e d l e m s k a p  

För att erhålla medlemskap fordras att vid marinen vara eller ha varit anställd i militär, civilmilitär eller civil befattning, tjänstgöra eller ha tjänstgjort som värnpliktig.

Medlemskap kan därutöver efter särskild prövning av styrelsen vinnas av svensk medborgare med stort och aktivt intresse för flottan och föreningens ändamål.   Utländsk medborgare med särskild anknytning till och intresse för föreningen kan kallas till korresponderande ledamot.   Föreningen äger kalla hedersledamot.    

§ 3.  S t y r e l s e  

Föreningens angelägenheter handhas av en styrelse bestående av 8 ledamöter samt 3 suppleanter valda av årsmötet.   Styrelsen skall, förutom av ordföranden, bestå av bland andra vice ordförande, sekreterare, skattmästare och kanslichef. Ordförande och skattmästare utses av årsmöte, övriga befattningar utses inom styrelsen.   Styrelsen tecknar föreningens firma genom ordföranden och skattmästaren gemensamt eller var för sig.   Styrelsen sammanträder minst fyra gånger per år på kallelse av ordföranden eller då minst fyra av ledamöterna så påfordrar och är beslutsmässig när minst fem av styrelsens ledamöter eller suppleanter är närvarande.    

§ 4.  K a n s l i  s a m t  p e r m a n e n t a  e l l e r  t i l l f ä l l i g a  k o m m i t t é e r  

Handläggning av löpande ärenden delegeras av styrelsen till ett verkställande kansli, bestående av kanslichef, skattmästare samt biträdande kanslichef. Kansliet skall hålla öppet som regel varje tisdag dock minst en gång var 14:e dag med uppehåll under juli och augusti. Kansliet äger inte besluta i principiella frågor.  För olika verksamheter äger styrelsen tillsätta permanenta eller tillfälliga kommittéer, vilka helt eller delvis kan adjungeras till styrelsen.   Kommitté behöver inte innefatta ordinarie styrelseledamot.    

§ 5.  A v g i f t e r  

Årsmöte fastställer medlemsavgifter att gälla nästkommande verksamhetsår.   Medlemsavgift erläggs som årsavgift senast den 31 mars.  

§ 6.  R e v i s i o n  

Föreningens verksamhets- och räkenskapsår är kalenderåret.   Föreningens räkenskaper skall avslutade överlämnas till föreningens revisorer senast 15 februari för granskning.   Revisorerna skall senast 28 februari till styrelsen överlämna revisionsberättelse innehållande bland annat förslag angående ansvarsfrihet.  

§ 7.  Å r s m ö t e    

Årsmöte skall hållas under mars månad och utlysas av styrelsen minst en månad före mötet. Vid årsmötet skall följande ärenden förekomma.                    

Fråga om årsmötets stadgeenliga utlysande.          

Val av årsmötespresidium (ordförande och sekreterare).          

Val av två justeringsmän, tillika rösträknare, att jämte årsmötesordförande justera mötesprotokollet.          

Styrelsens verksamhetsberättelse inklusive årsredovisning.          

Revisorernas berättelse.          

Beslut angående ansvarsfrihet.          

Föredragning av budget.          

Fastställande av årsavgift för nästkommande år.          

Motioner.          

Val enligt § 8 i föreningens stadgar.  

§ 8.  V a l  

Styrelsen väljs vid årsmöte för en tid av två år.   Årsmötet väljer ordförande och skattmästare.   Övriga befattningar utser styrelsen inom sig.   Styrelsen väljs enligt följande:   Ordförande och tre ledamöter jämna år, skattmästare samt övriga tre ledamöter ojämna år.   Suppleanter väljs på 2 år.   En av två revisorer samt en av två revisorssuppleanter väljs vid årsmöte för en tvåårsperiod.   Valberedning om tre ledamöter och en suppleant väljs vid årsmöte för en tid av ett år.  

§ 9.  V a l b e r e d n i n g e n s  u p p g i f t e r

Valberedningen utser inom sig ordförande (sammankallande). Valberedning åligger att senast den 15 januari till styrelsen överlämna förslag till kandidater till i § 8 föreskrivna val, utom valberedning.

§ 10.  R ö s t r ä t t  o c h  b e s l u t

Medlem som erlagt stadgade avgifter har rösträtt. Rösträtt tillkommer också hedersledamot   Beslut fattas med enkel majoritet utom vid fråga enligt § 12 och 13.   Omröstning sker öppet, då sluten omröstning ej begärts. Vid lika röstetal gäller den mening som ordföranden biträder. Vid val och vid sluten omröstning sker avgörandet genom lottning.

§ 11.  F ö r s l a g s r ä t t  

Medlem som önskar få ett ärende prövat inger detta till föreningens styrelse senast sex veckor före årsmötet.   

§ 12.  S t a d g e ä n d r i n g  

Beslut om stadgeändring fattas av årsmöte och skall för att äga giltighet birädas av minst två tredjedelar av de röstande medlemmarna.    

§ 13.  U p p l ö s a n d e  av  f ö r e n i n g e n 

Beslut om föreningens upplösande skall för att äga giltighet ha fattats av två på varandra följande årsmöten och vid vart och ett av dessa ha biträtts av minst två tredjedelar av de i röstningen deltagande.   Då fråga om föreningens upplösande väckts åligger det styrelsen att vid det första årsmötet framlägga förslag till disponerande av föreningens tillgångar på sätt som är förenligt med föreningens syften.